Last van Corona-stress? 5 tips om het te voorkomen

Of je je nou zorgen maakt over je gezondheid en die van je dierbaren, je financiën, het verliezen van je baan of dat je werkdruk nu enorm is toegenomen, Corona geeft veel mensen stress, zoveel is zeker.

Laat je hoofd niet in lockdown gaan.

Gevaar zorgt voor stress, daar zijn we inmiddels wel achter. Evolutionair gezien is stress een natuurlijke reactie op een gevaarlijke of levensbedreigende situatie. Hierdoor hebben we tot op heden kunnen overleven als mensheid.

 

Maar het is ook bekend dat langdurige stress slecht voor je is. Niet alleen zorgt het voor allerlei lichamelijke klachten, maar ook helder denken wordt steeds moeilijker. Ook het brein gaat in een soort lockdown.

Hoe voorkom je een lichamelijke lockdown?

5 tips om Coronastress te voorkomen

TIP 1: Creëer duidelijkheid

Veel angst en stress wordt veroorzaakt door onzekerheid en onwetendheid. 

Het lijkt erop dat we, net zoals dat we tijdens een WK voetbal 17 miljoen bondscoaches hebben, nu 17 miljoen Corona experts hebben. 

We worden vooral via Social Media overspoelt met meningen van allerlei zelf benoemde ‘deskundigen’ en ‘fake news’ is ook aan de orde van de dag.

Het is daarom verstandig om meer duidelijkheid te krijgen over het virus. Wat het precies doet, wat de symptomen zijn, hoe je het kunt krijgen en hoe je kunt voorkomen dat je zelf besmet raakt. 

 

Zorg er bij het verzamelen van je informatie voor dat je gebruik maakt van betrouwbare bronnen, zoals de website van het RIVM.

TIP 2: Bepaal je invloed

Stress wordt in veel gevallen ook versterkt wanneer je het gevoel hebt dat je geen invloed op een bepaalde situatie hebt. Een machteloos gevoel dus.

 

Hoeveel invloed heb je eigenlijk op de situatie?

Om dit voor jezelf te bepalen kun je gebruik maken van de cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed.

Alles waar jij op dit moment mee te maken hebt valt binnen jouw Cirkel van Betrokkenheid. Zoals je werk, beslissingen van de overheid, de gezondheid van de mensen om je heen, enzovoorts. Alles waar jij tijd en aandacht aan schenkt zitten in je Cirkel van Betrokkenheid. Vanzelfsprekend zitten er dus ook dingen in deze cirkel die je graag zou willen aanpakken, maar waar je geen invloed op hebt.

In jouw Cirkel van Invloed bevindt zich alles waar je wél invloed op uit kunt oefenen, zoals afstand houden om niet besmet te raken en anderen niet te besmetten.

 Om jouw cirkel van invloed te bepalen kun je 2 cirkels tekenen, een grote cirkel met een kleine cirkel in het midden. In de buitenste cirkel schrijf je alles op waar je momenteel bij betrokken bent. In de binnenste cirkel schrijf je op waar je invloed op hebt. Ga vervolgens aan de slag met de zaken waar je invloed op hebt.

TIP 3: Vermijd negativiteit

Zit je elke minuut van de dag je Facebook te checken op nieuws? En mis je geen nieuwsuitzending of discussieprogramma als het over Corona gaat?

Op zich niets mis mee, maar wanneer je merkt dat negativiteit hierdoor de overhand gaat nemen kun je ervoor kiezen om dit te gaan beperken of helemaal te vermijden.

Het bewust mijden van nieuwswebsites en hierdoor niet meer onderdeel zijn van de continue stroom van (negatief) nieuws is iets wat je uit een negatieve flow kan halen.

 

Waar wil jij je positieve aandacht en energie eigenlijk aan besteden? 

TIP 4: Praat erover

Het is natuurlijk volkomen normaal dat je je af en toe zorgen maakt over de toekomst, en dat dit gevoelens van angst, verdriet, boosheid en onzekerheid oproept. Iedereen zal hier op een bepaald moment mee te maken hebben.

En alhoewel een bezoekje er nu even niet in zit zijn er gelukkig nog legio mogelijkheden om je gevoelens met anderen te delen, die waarschijnlijk met dezelfde zorgen worstelen. 

 

Je zult merken dat erover praten of schrijven, je oplucht.

TIP 5: Zorg goed voor jezelf

Of je het nou op dit moment juist extra druk hebt of dat je tijd over hebt, het is belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen.

Neem voldoende rust, zorg voor een gezond dagritme, voldoende slaap en ontspanning.

 

Maak gebruik van de extra tijd die je wellicht hebt, door bijvoorbeeld eindelijk dat boek eens te lezen wat al te lang in de kast staat, een uitgebreide maaltijd te koken of iets nieuws te leren. Dit zorgt voor positieve energie.

Wil je meer weten over hoe je stress de baas kunt worden? Volg dan mijn online training Stress de Baas!

Geheel online, dus Corona-proof :-)

 

Klik HIER voor de training.

Reactie schrijven

Commentaren: 0